Profesor s FER-a oduševio YouTube predavanjima i dokazao da online nastava itekako može biti kvalitetna.

Profesor s FER-a oduševio YouTube predavanjima i dokazao da online nastava itekako može biti kvalitetna.

Završili su tako i ovi zimski praznici te su se studenti vratili u dvorane, odnosno pred ekrane. Online nastava je i dalje na snazi, a ne djeluje izgledno da će u neko skorije vrijeme doći do većih promjena. Većina profesora (kao i studenata) nije oduševljena time, no postoje i dalje oni koji se trude da nastava bude što kvalitetnija. Jedan od njih je i profesor Mervan Pašić koji predaje na FER-u. Piše srednja.hr

Otkako je počela pandemija početkom proljeća prošle godine, većina nastave se odvija online. Takav oblik nastave sasvim sigurno ne može zamijeniti nastavu uživo, no isto tako ima neke svoje prednosti. Nažalost, mnogi profesori to ne iskorištava, već vrijeme provode kukajući kako se žele vratiti u dvorane. Toj većini ne pripada i naš današnji sugovornik.

Profesor Pašić pripada skupini profesora koji su online nastavu shvatili kao izazov – kako studentima prenijeti znanje u novim uvjetima? Postoji milijun načina na koji se može održavati online nastava: od snimanja predavanja unaprijed i održavanja nastave u stvarnom vremenu putem video poziva pa do pukog postavljanja prezentacija ili word dokumenata.

I dok su se neki zaista toliko ‘potrudili’ oko svojih studenata da su se čak sjetili uploadati dokumente pomoću kojih studenti mogu samostalno proći predviđeno gradivo kolegija, profesor Pašić je uz redovitu nastavu odlučio snimati i videe ponavljanja koje uploada na YouTube.

‘Najbolji oblik nastave je hibridni’

Da su snimke popularne među studentima govore i brojke: dobar dio snimki ima preko tisuću pregleda, a kad ih pogledate, bit će vam jasno i zašto. Posljednjih nekoliko ponavljanja je snimano za vrijeme praznika (sjetite se profesora koji ni ne odgovaraju na mailove u to vrijeme), pa se tako promijenila i atmosfera na snimkama.

– Došli su Božićni i Novogodišnji praznici, koji se zbog epidemioloških razloga ne mogu provoditi kao prošlih godina, pa sam smatrao da bi bilo dobro dodatno ispuniti studentske sadržaje. Međutim, ne bi bilo FER da za FER-ovke i FER-ovce koji su doma snimam video predavanja na FER-u, kao inače, pa sam odlučio snimati izvan FER-a. A budući da je Jarun simbol vježbanja duha i tijela na otvorenom, nije se bilo teško odlučiti gdje snimati, rekao nam je prof. Pašić.

Snimke su ispale pun pogodak – mogli bismo reći da je to jedna od onih prednosti online nastave. Studenti sada mogu u bilo kojem trenutku pristupiti snimkama te utvrditi gradivo. Naravno, u idealnoj situaciji to neće raditi dan prije ispita, no čak i to može biti od pomoći. Prof. Pašić nam je rekao da je tu potrebu kod studenata primijetio još i prije početka pandemije.

– Najbolji oblik nastave je hibridni: kombinacija uživo i online nastave. Na primjer: prvi dio tjedna ide uživo, a potom do kraja tjedna online. Mnogo prije nego što je došla pandemija, kada se nastava samo odvijala uživo, a i danas, stalno slušam jednu studentsku primjedbu: bilo bi super da nakon uživo predavanja imamo snimljeno i video predavanje na tu temu, tako da kad učimo i ponavljamo to gradivo možemo slobodno pogledati i video snimku tog predavanja. Na sreću to sada imamo. No samo online nastava: NIKAKO! Jako je važan uživo ljudski kontakt na relaciji nastavnik-student, jer to je neponovljivo iskustvo. Po meni u takvom kontaktu u međusobnoj interakciji i studenti i nastavnici uče jedni od drugih, mišljenje je prof. Pašića.

Kvaliteta nastave

Problem s kojim se mnogi susreću jest pad kvalitete nastave. Studenti i profesori tvrde da su predavanja uživo nezamjenjiva te da je skoro pa nemoguće imati jednako kvalitetnu nastavu na daljinu. No, koja je uopće razlika između online nastave i nastave uživo? Je li ona zaista nepremostiva?

– Preduvjet i baza za dobru online i uživo nastavu je literatura koja treba biti napisana tako da se iz nje može samostalno učiti. Potom se studentu kroz uživo ili online nastavu te uživo ili online konzultacije pomaže da uspješno savlada gradivo. Prema tome, razlika između online i uživo nastave odnosno konzultacija je samo tehničke prirode, a te se razlike lako savladavaju. Pogotovo kad si na FER-u, rekao nam je prof. Pašić.

Jedan od velikih problema online nastave su i ispiti. Uskoro slijedi zimski ispitni rok, studentima najomraženiji. Većina još uvijek ne zna kako će se isti održati. Poučeni iskustvom s proljeća – je li uopće moguće održati ispite online?

– Mi smo na FER-u na pola semestra za studente prve godine uživo održali ispite, takozvane međuispite. I to je veliki uspjeh! Jer uživo ispiti za tako mnogo studenata (više od 700) su nezamjenjivi. Zašto? Online ispiti se teško mogu kontrolirati tako da je postotak prepisivanja nepoznat. Isto tako na ispitima iz matematike je jako važno ocjenjivati postupak i način razmišljanja što je jedino moguće na ispitima uživo. Zbog toga bih poručio svim studentima: želim vam da nadolazeće ispite polažete uživo na fakultetu, naglasio je prof. Pašić.

Ispite tek slijede i s cijelom situacijom, upitno je kako će se održati. Svi bi bili puno sretniji (pa čak i studenti) kada bi se ispiti održali uživo, no hoće li svi fakulteti to i uspjeti? Preostaje samo nada da je ovo posljednji rok u kojem je upitan način održavanja ispita.