Za robu do 22 eura nema carine, ali i dalje treba platiti špeditere, i to masno…

Za robu do 22 eura nema carine, ali i dalje treba platiti špeditere, i to masno…

Postupak se plaća od 20 do 90 dodatnih kuna jer sva roba te vrijednosti mora proći proces carinskog posredovanja

Otkako je nastupila cijela drama s uvođenjem naplate PDV-a na pakete male vrijednosti, one do 22 eura, potrošači su poprilično izgubljeni u računicama koliko će ih njihovi donedavno jeftini paketi iz Kine na kraju koštati, a kako vrijeme prolazi, sve se veći broj njih susreće s naknadama za koje uopće nisu znali da ih trebaju platiti. Piše Jutarnji list

Tako i jedna čitateljica koja se požalila Jutarnjem listu na iznos naknade koji je trebala platiti nakon što joj je u Hrvatsku stigla knjiga koju je naručila njena kćer iz Velike Britanije, vrijedna 140 kuna.

Pored naknade od pet posto za PDV, koliko iznosi porez na dodanu vrijednost na knjige, dočekala ju je obavijest špeditera o dodatnim troškovima.

Obavijestili su je kako špediterima treba poslati neke dodatne dokumente (ispunjenu carinsku punomoć, račun za carinjene pošiljke te potvrdu o izvršenoj uplati za robu u inozemstvo), a za uslugu koju će prilikom uvoza u zemlju napraviti špediter, njima pak treba platiti 50 kuna plus PDV.

To je, dakle, pored sedam kuna PDV-a na robu, još dodatnih 62.50 kuna, koliko će joj špediter naplatiti uslugu takozvanog “carinskog posredovanja”.

Naime, iako se za robu do 22 eura prema pravilima EU državi ne plaća carina odnosno ona iznosi nula kuna, ona svejedno mora proći postupak uvoznog carinjenja, a kojeg za dostavne tvrtke obavljaju špediteri.

O kakvoj je ovdje zapravo usluzi riječ?

Iz tvrtke Rhea d.o.o, koja obavlja špediterski posao za dostavljača UPS, pojasnili su nam kako je zakonskim izmjenama od 1. srpnja uvedeno da sva roba vrijednosti do 22 eura, iako se na nju državi ne plaća carina, mora proći postupak uvoznog ocarinjenja te na nju mora biti naplaćen PDV, što podrazumijeva proces carinskog posredovanja, a koje za dostavljače obavljaju špediterske tvrtke.

“To posredovanje podrazumijeva dostavu robe na carinsko skladište, skeniranje i razdvajanje robe koja dolazi izvan EU, obavljanje carinske prijave, prilažu se popratne prijevoznice i fakture, potom se pošiljke sortiraju i obavještavaju korisnici od kojih se traži punomoć za carinjenje te dokaz o uplati, tada slijedi izrada carinske deklaracije, a ako je sve s robom u redu, primatelju se šalje račun te se roba prosljeđuje na dostavu nakon potvrde o uplati”, pojasnio je za Jutarnji Tihomir Bobić iz Rhee.

Bobić pojašnjava kako je cijena usluge određena sukladno obimu posla i novonastalim troškovima, kao i tržišnim uvjetima na kojima je Rhea, tvrdi, i dalje najpovoljnija.

“Kako nam je jasno da je svaki trošak kupcu dodatno opterećenje obračunali smo minimalni iznos carinjenja za pošiljke vrijednosti do 22,00 EUR i to 50,00 KN + PDV. Svaki primatelj je upoznat s troškovima koji će se pojaviti, te ako ih ne želi platiti iz bilo kojeg razloga, pošiljka se može vratiti pošiljatelju bez plaćanja carinskih davanja i usluge carinskog posredovanja te bez troškova povrata”, kaže.

Svu tu proceduru carinskog posredovanja prošla je i naša čitateljica kojoj je, zahvaljujući novim pravilima EU, roba u nekoliko sekundi poskupjela za čak 50 posto iako je u konačnici imala sreće – prodavač je naknadno špediteru javio da će osobno snositi sve dodatne troškove pa time i uslugu carinskog posredovanja, no mnogi naši čitatelji neće biti takve sreće. Mnogi od njih, moguće, neće biti čak niti toliko sretni da im uslugu špedicije obavlja Rhea koja je doista prema informacijama dostupnima u javno objavljenim cjenicima dostavljača i špeditera zasad među jeftinijima na tržištu.

Mi smo upit o cijeni carinskog posredovanja poslali na nekoliko adresa – DHL-u, DPD-u, In Timeu i Rhei, no osim iz ove posljednje, odgovor nismo dobili niti iz jedne kompanije.

Ipak, na njihovim stranicama pronalazimo kako uslugu posredovanja za male pakete mnogi naplaćuju i znatno više: In Time, koji carinsko posredovanje obavlja za Fedex i TNT, kao i DHL ovu uslugu naplaćuju 75 kuna plus PDV po paketu što znači da će korisnik, ako dospije kod jednog od ovih špeditera, po paketu male robe uslugu špedicije platiti 93.75 kuna, čak i onda kad je naručio jeftinu maskicu za mobitel iz Kine po cijeni od jednog dolara.

Jeftinije će zato proći ako će joj robu dostavljati Hrvatska pošta koja je, kako su nam pojasnili, deklarant za sve pošiljke te otpremničke usluge obavlja samostalno.

Kod njih će se tako usluga carinskog posredovanja zapravo zvati “ kontrolni pregled pošiljke” koji će u HP-u iznositi 18.50 kuna i time za korisnike biti najpovoljniji.

Kako je za Jutarnji list pojasnio predsjednik Uprave Primacošpeda te član izvršnog odbora HUP-a Petar Šimić, uvođenjem novih pravila na carinsko posredovanje odlazi sva roba koja se uvozi izvan zemalja EU, neovisno o tome košta li pet ili 500 kuna, a kako uslugu špeditera netko mora platiti, jasno je kako će neke robe poskupjeti i preko 100 posto.

“Za uvoz robe do 22 eura osmišljena je posebna vrsta carinske deklaracije, takozvana H7 deklaracija koja zahtijeva unos znatno manjeg broja podataka, ali je i kod nje nužno platiti i PDV i uslugu carinskog zastupanja koje se određuje na tržištu”, kazao je Šimić te dodao kako je moguće da će ta usluga, s protekom vremena, nešto i pojeftiniti.

Narudžba izvan EU ne znači i dodatne troškove

Iako ste robu naručili izvan zemlje EU, to nužno ne znači da ćete prilikom njene isporuke imati dodatnih troškova. Naime, nekad prodavač odluči na sebe preuzeti plaćanje i carinskog posredovanja i PDV-a nakon što roba stigne, a nekad je PDV već bio uračunat u cijenu prilikom kupovine što znači da ćete platiti samo uslugu špedicije. Informaciju o tome postoje li kakvi dodatni troškovi obično je moguće pronaći na stranicama trgovca od kojeg se roba kupuje.