Cjenik objave dogovorenog teksta u dnevnim novinama: ‘tema’ 30.000, a okrugli stol već od 50.000 kuna

Cjenik objave dogovorenog teksta u dnevnim novinama: ‘tema’ 30.000, a okrugli stol već od 50.000 kuna

U gostovanju u emisiji RTL Direkt, zamjenik gradonačelnika Splita, Bojan Ivošević, rekao je koliku je svotu delegacija Slobodne Dalmacije tražila za, kako ga je on nazvao, ‘medijski reket’, odnosno ‘trošenje novca građana da bi se o političarima lijepo pisalo’. 

Piše: Saša Paparella objavljuje web portal ZAGREBI.HR

Zamjenik splitskog gradonačelnika, Bojan Ivošević, protiv kojeg je DORH nedavno podigao optužnicu zbog prijetnje novinarima Slobodne Dalmacije, gostovao je u utorak navečer u emisiji RTL Direkt, gdje je istaknuo neke detalje iz tog slučaj zbog kojeg će se ponoviti lokalni izbori u Splitu. Prokomentirao je i vlastite tvrdnje da su novinari Slobodne počeli pisati negativno o njemu i gradonačelniku Ivici Puljku tek kad su odbili medijski reket. 

‘Slobodnu smo dvaput odbili, ako se daje novac medijskim kućama to treba ići preko natječaja’

“Nakon što smo stigli na vlast, već u sedmom mjesecu 2021. dolazi predstavništvo Slobodne Dalmacije i nudi poslovnu suradnju koja je sadržavala određene teme koje bi obrađivali, kao i okrugle stolove. Teme su 30.000 kuna, okrugli stolovi 50.000 kuna, a to je modus operandi koji su imale bivše vlasti sa Slobodnom, koje imaju neki drugi gradovi u okolici Splita i županije”, ispričao je Ivošević, koji je  dvaput takvu ponudu odbio.

“To nije klasični reket. Imate ponudu koju možete prihvatiti i odbiti. Ako odbijete, neka građani sami procijene je li se dogodio zaokret u uređivačkoj politici od ljeta i koji je razlog nakon što smo odbili ponudu. Pred Novu godinu  ponovno su došli s istom ponudom i ponovno su odbijeni. Čitatelji mogu vidjeti što je sponzorirani sadržaj u poslovno-tehničkim suradnjama, gdje se novac građana troši da bi se o političarima lijepo pisalo. Mi ne želimo tako nastupiti, na tragu smo onoga što zagovaraju GONG i HND – ako će se novci dodjeljivati medijskim kućama to mora biti temeljem poziva, natječaja s komisijom koja će objasniti zašto i kome koliko novaca ide”, obrazložio je Ivošević. 

‘Nećemo kupovati blagonaklonost medija’

Provedeno je istraživanje GONG-a o financiranju medijskih kuća od strane jedinica lokalne i regionalne samouprave. Jasno su detektirali tko kolikim novcem i koje medijske kuće plaća. Nećemo takve politike zagovarati u smislu da kupujemo blagonaklonost medija. Naš rad je dostupan da bude kritički osvrtan od strane novinara, ali s dozom profesionalnosti, da se provjere obje strane prije nego što se u eter pusti neistina…Žao mi je što se to dogodilo, nije mi bila namjera prijetiti niti sam ikome prijetio. Moja prijetnja je bila u kontekstu da ne rade etički i da ću ih prijaviti HND-u. Sve riječi koje su bile dodatne su bile opis onoga što najavljujem, a to je da sam se htio legalnim putem suprotstaviti se neistinama”, dodao je.

Cijela je priča počela kad je Slobodna objavila tekst koji se Ivoševiću nije svidio, nakon čega su uslijedili njegovi razgovori s novinarima i urednicima, a dio neprikladnog obraćanja od strane zamjenika gradonačelnika shvaćen je kao prijetnja. “U tom tekstu smo jasno gradonačelnik i ja prozvani da radimo nezakonito. Mi u mandatu radimo sve sukladno zakonima, trudim se cijeli svoj život raditi pošteno i zakonito. Nitko nije objasnio zašto je izašla takva neistina. Nije bilo jasno tko piše, zašto piše. Ono što sam naučio, pa i na savjetovanjima oko javnog komuniciranja, je da često novinari budu topovsko meso uređivačkih politika i da je irelevantno tko je pisao članak, uredništvo stoji iza svakog članka koji bez imalo provjere, bez da nazove drugu stranu, plasira informaciju da netko nezakonito radi što se ispostavi neistinito”, kazao je Ivošević u emisiji, Ranije je naveo da “u Slobodnoj HDZ kroji uređivačku politiku”, a kaže da mu je to potvrdila  i urednica s kojom je razgovarao.

GONG: ‘Prijetnje novinarima osuđujemo, ali netransparento dogovaranje oglasa treba prokazivati’

Za komentar afere smo zamolili Orianu Ivković Novokmet, izvršnu direktoricu Gonga. “Prijetnje novinarkama bez iznimke treba osuditi, pogotovo kada ju izriče dogradonačelnik, dakle osoba s pozicije moći. Odgovor na netransparentno dogovaranje oglasa treba biti prokazivanje takve prakse, razotkrivanje, jer je štetna za medije, građane i za demokratsku kulturu. Upravo tako se favoriziraju pojedini mediji, a građanke više ne razlikuju propagandu, politički PR od novinarskog sadržaja”, upozorava naša sugovornica.

“U Gongu smo već upozoravali da se milijuni kuna iz državnog ili lokalnih proračuna slijevaju biranim medijima bez ikakvih kriterija, bez javnih natječaja i ciljeva, posve netransparentno. Pokazalo je to naše pilot istraživanje koje je za Gong radio Ilko Ćimić, kako u Hrvatskoj ne postoje jasni kriterij za državne oglase, a novine i svi mediji prepuni su raznih evenata, oglasa i sponzorstava pod pokroviteljstvom javnih tvrtki, ministarstva, lokalnih tvrtki. Nerijetko se i EU novac koristi za to Europska federacija novinara, referirajući se na Mađarsku, upozoravala je da se državno oglašavanje koristi za financiranje provladinih medija i izgladnjivanje neovisnih medija. Gongovo istraživanje o pritisicima na novinarke i novinare koje je radila Đurđica Klancir, pokazalo je tko su nedodirljivi u redakcijama: oglašivači i političari (i to ponajviše vladajući, ali i opozicijski). Gotovo polovica novinarki potvrdila je kako su im u posljednje dvije godine zabranjivali baviti se određenim temama, i to najčešće zbog oglašivača. Kad sve to imamo na umu jasno je zašto je nužno inzistirati na transprentnoj raspodjeli državnih sredstava. Umjesto da razotkrivaju korupciju, sami mediji nerijetko su zarobljeni poslovnim aranžmanima s državom kao oglašivačem. Kupujući medijski prostor javnim novcem, političari i stranke na taj način najčešće kupuju i reklame koje su ‘zapakirane’ u novinarski tekst. Time se financijski održavaju mediji, ali istovremeno urušava povjerenje građana u medije i devastira novinarstvo”, zaključila je izvršna direktorica Gonga.

Za komentar Ivoševićeve tvrdnje kako Slobodna nudi objavu pojedine teme po cijeni od 30.000 kuna zatražili smo komentar njene glavne urednice Sandre Lapenda Lemo, koju smo pitali i otkad se provodi takva praksa dogovaranja (i naplata) tema s lokalnim vlastima, no njezin odgovor zasad nismo dobili. Vijest je na LINKU

DEMOS MEDIA